Sopan Santun Kian Terhakis...

Aku melihat peristiwa dmana budaya adat sopan santun & hormat menghormati kian luput dihati masyarakat Malaysia…incident ini kerap kali aku alami dtmpat aku menyewa…ketika naik lift atau terlanggar orang acap kali buat tak tahu jer (p/s : x suma orng camni )…bkn disitu aja malah tempat lain pown sama jer…susahkah untuk mengeluarkan kata-kata “maaf” & “ terima kasih” dari mulut pesalah tidak kira kaum atau agama…aku sendiri melakukan kesalahan ini tp pengalaman mengajar aku utk merubah..jika tidak ditegur dikata sombong” terima kasih” dan “minta maaf” senang sahaja untuk dikata tapi berat sangatkah mulut membuka mengeluarkan kata-kata bak mutiara ini…mulut kita tidak diikat oleh rantai besi atau tidak tidak dipatri dengan timah…aku ingin berkongsi apa yang aku fikir, kaum cina dan india sangat mudah mengucapkan kata-kata manis ini tapi dimana kaum melayu yang terkenal dengan toleransinya??…aku mencoret hati dan apa yang aku alami ini dihilir atau dihulu banat….

Persoalannya siapakah yang harus dipersalahkan yang gagal mendidik anak bangsa kta di era ini… aku tidak salahkan sesiapa disini tp diri sendiri harus dpersalahkn…orang lain tidak boleh merubah diri kita yakni diri kita sendiri…dimana nilai kasih dmata masyarakat…adakah ini disebabkan oleh kayu ukur utk maju sehingga hilang nilai kesabaran atau dalam usaha utk membina tamadun yang maju sehingga akhlak dipandang sepi…kita tidak boleh Berjaya dgn apa cara sekalipun dan kita tdk boleh halalkn apa yang tidak boleh…kta seharusnya berlandaskn agama dlm kehidupan…. Dunia ICT kini adalah dunia koboi dunia tanpa peraturan, dunia yang bebas “ Freedom to all People” …aku mengkaji serta berfikir apakah tujuan bloger…aku lihat bloger kini menggunakan laman blog untuk menyebarkan maklumat samada yang benar atau palsu… jika maklumat itu benar ia menjadi manfaat tp sebaliknya fikirlah sendiri… tp segelintir dari mereka menyuarakan pendapat yang boleh membawa kepada hasutan, menghina serta menyalurkan aura kebencian sehingga orang ramai terpengaruh sehingga sanggup menyerbu bagai pahlawan untuk berjuang2 habis-habisan , sanggup membuat perkara yang tidak berfaedah , & menyebar khabar angin…disini kita lihat bagaimana nilai kesopanan hilang di alam siber apatah lagi di alam nyata ini…

Maka kita harus kembali keasal dimana tradisi serta budaya sopan santun serta amalan hormat menghormati diantara satu sama lain diamalkan … apakah kita mahu lihat generasi akan datang menjadi bangsa yang celaka atau sebaliknya….aku menulis artikel ini agar kita sama-sama berfikir merenung kembali kesalahan kita ubah apa silap apa dan apa yang salah.......

2 comments:

mohazam said...

kembali lah kepada yang asal...
insyaallah

Anonymous said...

poyo la sial lu, mentang2 hensem, pandai, awek ramai, masuk silat, moto 125X, gila bapok cekang..henset sabun, no celcom, fuh..makan nugget, power gla

Post a Comment


ShoutMix chat widget