Memelihara Kelangsungan Amalan-amalan

Allah Ta'ala berfirman:
"Belumkah datang waktunya bagi orang-orang yang beriman, supaya hati mereka itu khusyu'
untuk mengingat-ingat kepada Allah dan kebenaran yang turun kepada mereka itu - yakni al-Quran. Janganlah mereka itu berkeadaan yang serupa dengan orang-orang yang telah diberi kitab-kitab pada masa dahulu - sebelum mereka, tetapi mereka telah melalui masa yang panjang, kemudian menjadi keraslah hati mereka tersebut - yakni enggan menerima kebenaran." (al-Hadid: 16)

Allah Ta'ala berfirman lagi:
"Kemudian Kami - Allah - iringkan di belakang mereka dengan beberapa Rasul Kami dan
Kami iringkan pula dengan Isa anak Maryam, serta Kami berikan Injil kepadanya. Kami memberikan perasaan kasih sayang dalam hati para pengikutnya. Keruhbaniahan itu mereka ada-adakan saja. Kami tidak mewajibkan demikian itu atas mereka. Yang Kami perintahkan - tidak tain kecuali mencari keridhaan Allah, tetapi mereka tidak memelihara itu sebagaimana mestinya yang ditentukan." (al-Hadid: 27)

Keterangan:
Keruhbaniahan, artinya hidup dalam klooster bagi para penganut atau pendeta-pendeta
agama Nasrani. Ini bukan berasal dari ajaran Nabiullah Isa a.s. dan itu hanyalah buatan
kepala-kepala agama yang datang sepeninggal beliau. Islam juga tidak membenarkan adanya
ruhbaniah.
Allah Ta'ala berfirman pula:
"Janganlah engkau semua itu seperti perempuan yang menguraikan benangnya menjadi iepas
kembali setelah dipintal kuat-kuat." (an-Nahl: 92)

Juga Allah Ta'ala berfirman:
"Dan sembahlah Tuhanmu sehingga datanglah keyakinan - dan maksudnya kematian -
kepadamu." (al-Hijr: 99)

Adapun Hadis-hadis yang menerangkan bab di atas itu, di antaranya ialah Hadisnya
Aisyah: "Mengerjakan agama yang tercinta di sisi Allah ialah yang dikekalkan oleh orangnya
- yakni tidak bosan-bosan melakukannya sekalipun sederhana."
Selain Hadis di atas ialah:

Dari Umar al-Khaththab r.a., katanya: Rasulullah s.a.w. bersabda:
"Barangsiapa yang tertidur sehingga kelupaan membacakan hizibnya di waktu malam
atau sebagian dari hizibnya itu, kemudian ia membacanya antara waktu shalat fajar dengan
zuhur, maka dicatatlah untuknya seolah-olah ia membacanya itu di waktu malam harinya."
(Riwayat Muslim)

Dari Abdullah bin 'Amr bin al-'Ash radhiallahu 'anhuma, katanya: Rasulullah
s.a.w. pernah bersabda kepadaku:
"Hai Abdullah, janganlah engkau seperti si Fulan itu. Dulu ia suka bangun
bersembahyang malam, kemudian ia meninggalkan bangun malam itu."
(Muttafaq 'alaih)

Dari Aisyah radhiallahu 'anha, katanya: "Rasulullah s.a.w. itu apabila terlambal
dari shaiat malam, baik karena sakit ataupun lain-lainnya, maka beliau bersembahyang di
waktu siangnya sebanyak duabelas rakaat." (Riwayat Muslim)

Pergi main jauh-jauh...

ku hanya terdiam
dibalik 2 cahaya mentari
membujur lalu melintang patah
anak rusa melintang tasik
menepis hasrat menentang mimpi
bertahun mencari tapi kebatilan yang dijumpai
bagaimana harus kuteruskan
wahai semangat...MaNtera*****.......

Wali Songo

  1. Maulana Malik Ibrahim
  2. Maulana Rahmatullah (Sunan Ampeldente)
  3. Maulana Makhdum Ibrahim ( Sunan Bonang)
  4. MAulana Syariffuddin (Sunan Drajat)
  5. Raden Paku (Sunan Giri)
  6. RAden MAs Syahid (Sunan Kalijaga )
  7. Raden Umar Said (Sunan Muria)
  8. Jaafar Sadiq (Sunan Kudus )
  9. Syarif Hidayatullah (Sunan Gunung Jati)

TALBIS IBLIS

  1. Banyak jenis talbis iblis untuk mengarah manusia ke arah kemaksiatan dan akhirnya mati dalam kekufuran..Ahli silat harus faham akan perkara ini...
  2. TALBIS ertinya menampakan kebatilan dalam rupa kebenaran..Anak anak dicipta dengan dimasukan hawa nafsu supaya boleh mendatangkan apa yang bermanfaat baginya. Rasa amarah diciptakan juga agar dia boleh menolak apa yang mencelakakannya.
  3. Anak adam diciptakan akal untuk berbuat baik sesama manusia...Jelas syaitan mesti kita waspadai kerana dia telah bersumpah merosakkan anak Adam..
  4. TAlbis Iblis sangat banyak iblis merasuk aqidah kita dengan taqlid kepada nenek moyang dengan menganggap seseorang yang masih diragukan kebenaran lalu mengikut apa yang dikata tanpa melihat apa yang dilakukan...
  5. Iblis memperdaya mereka dengan kemampuan yang sesuai dengan diri mereka..pesilat juga akan merasa hebat dengan kelebihan mereka dengan digoda iblis..

dari perguruan Metafizik Nur Alif Lam Min....

Hayati Lagu ini....

video

Wujudkan jiwa melayu jangan biarkan ia hanya sekadar kata-kata pendekar
Fikirkan buka minda , buka mata hati , guna mata , guna akal
Lebih baik mengkaji dari terus terlena

Mak...Saya Sayang Mak...

Mak…..
Terlalu bosan rasa duduk membilang hari…..
Dah hampir sepuluh bulan mak pergi,
Rasanya baru semalam mak peluk kiter kan sejuk syahdu masih terasa lagi nih….

Mak tau tak…….
itu lah pertama kali mak peluk anak mak yang nakal ni sejak kiter dewasa…..
dan itu juga terakhir kali nya.
Emmmm…rupanya mak dah tau mak nak pergi jauh…..
nak tinggal kan anak2 mak….. nak tinggal kan dunia fana ni…..

mak macam dah sedia…..
Seminggu sebelum tu……
mak dah menganyam tikar mengkuang 3 helai…..
Akak kata sampai ke pagi mak anyam tikar tuu….
tanpa rasa mengantuk, tanpa rasa letih……
kakak pun rasa hairan…..
mak tak penah buat gitu…..

pastu mak pasang radio kecil di sebelah mak……
tapi mak seolah2 tak sedar bahawa rancangan radio tu siaran siam …….
kengkadang siaran indonesia ..
mak terus tekun menganyam…
Rupanya tikar yang telah mak siapkan tu di gunakan untuk mengiringi mak ke kuburan…

Pastu mak sapu sampah sekeliling rumah bersih2….
pastu mak jemur karpet-karpet. ..
pastu mak ubahkan sofa ke tempat lain..
mak biarkan ruang tu kosong..
rupanya kat situ jenazah mak diletakkan..

paling menarik sekali mak bgtau kat maner sume duit dan barang kemas mak..
ada kat dalam almari…..
ada kat dalam dalam beg…..
ada dalam ASB…..
ada kat dalam Tabung Haji..
mak cakap tak berapa cukup lagi……
ada kat dalam gulung tikar…..

masa tu mak perasan takk..??
kiter gelak sakan bila mak bgtau duit dalam gulung tikar…
kiter kata mak ni memang pesenn lama laaa…
mak cuma gelak jer…
eeemmm..bahagiaa nya saat ituu..

Mak…..
Hari tu hari sabtu 18/08/1999 pukul 3 petang mak tiba2 sakit perut…..
bila malam tu kiter sampai dari KL…..
mak dah dalam kesakitan.
Akak dan abang kat kampong semua dah pujuk…..
mak tetap takmau pi hospital…. .
dan cuma tinggal giliran kiter sahaja yang belum pujuk..
Mak kata mak takmau duduk dalam hospital…. .
tapi kiter berkeras juga pujukk..
nanti di hospital ada doktor…
ada ubat untuk mak..
kat rumah kami hanya mampu sapu minyak dan urut jer..

Mak tetap tak bersetuju… ..
mak memang degil..
tak salah, anak mak yang ni pon mengikut perangai mak tu..
Tapi akhirnya bila melihat keadaan mak makin teruk….
mak sakit perut sampai nak sentuh perut mak pon sakit
kami adik beradik sepakat hantar juga mak ke hospital…. ..

Mak…..
amponkan kami semua…
kami nak mak sehat…
kami sayang mak…
kami tak mau mak sakit…
kami terpaksa juga hantar mak ke hospital….
ampon kan kami yer mak….

Mak…..
Malam itu abang bawa mak ke hospital
dan itu lah pertama dan terakhir kali mak naik kereta kiter…
Masih terbayang betapa ceria dan gembiranya mak,
kiter kata nak beli kereta….
Mak asyik tanya ajer..
cukup ker duitt..
kiter jawab pula…
kalau tak cukup, mak kan banyak duit…
mak gelak ajerr…..

Lepas tu bila kereta kiter sampai….
mak buat kenduri kesyukuran.. ….
Dan kiter masih ingat lagi…
bila kiter eksiden terlanggar Ah-Chong naik motor…..
Punya la kiter takut…
kiter warning kakak kiter jangan sesekali bgtau kat mak…..
Bila balik sahaja kampong….
kiter cepat-cepat simpan keta dalam garaj…..
Tapi mak perasan juga bumper depan kemek…
mak tanya kenapa…?
Selamba jerr kiter jawab terlangar pokok bunga…..

Mak….
tujuan kiter menipu tu supaya mak tak risau…
Maafkan kiter kerana sampai mak pergi mak tak tau hal sebenar…
mak, kiter menipu mak kan ..
ampon kan kiter….
Mak…..
Jam 4.30 pagi 19/08 /2006
Bila tiba aja kat hospital….
nurse tengah balut mak dengan kain putih…….
mak mesti nampak kiter jatuh terduduk di lantai hospital…
Mesti mak nampak abang cium dahi mak…..
Mesti mak nampak akak baca doa untuk mak….
Mesti mak nampak adik terduduk kat kerusi kat sudut itu…
mesti mak nampak semua tu kann…kann. .kannn

Mak tau tak….
Pagi tu balik dari hospital jam 5.20 pagi kiter mamandu dalam keadaan separuh sedar…
Adik kat sebelah diam melayan perasann…
Kenangan bersama mak berputar dalam kepala ini…
jalan di depan terasa makin kelam…..
airmata dah tak mampu di tahan….
Masa tu seandainya apa-apa terjadi di jalan itu kiter rela…
Namun alhamdulillah akhirnya kiter sampai juga…
di sebab kan pagi masih awal, jadi jalan tu lenggang..
kosong. …sekosong hati ini…..
Sepanjang perjalanan terasa kedinginan subuh itu lain benar suasananya.. …..
terasa syahdu dan sayu…dinginnnn. ….

Mak……
Kiter masih ingat lagi…
Kiter baca AlQuran kat tepi mak temankan mak…
Jam 11.00 pagi mak dimandi kan ….
Anak2 mak yang pangku masa mak mandi….
Mak mesti rasa betapa lembut nya kami mengosok seluruh tubuh mak…..
Kiter gosok kaki mak perlahan lahan…..
Mak perasan tak…..?

Makcik yang mandikan mak tu pujuk kiter…..
Dia kata…” dikk…jangan nangis…kalau sayang mak jangan buat gitu…jangan nangis ya..”
Bila makcik tu kata gitu…
lagi laaaa laju airmata ni..
tapi kiter kawal supaya tak menitik atas mak….

Mak…..
Sampai takat ini surat ni kiter tulis…..
kiter nangis ni…..
Ni kat dlm bilik…baru pukul 4.00 pagi….
Takder orang yang bangun lagi…..
kiter dengar nasyid tajuk “anak soleh” kiter sedih…
kiter rindu kat mak….!
Takpa la….
nanti bila kita selesai sembanyang subuh,
kiter baca yassin untuk mak…
mak tunggu ya..!
Mak..
Sebelum muka mak di tutup buat selamanya… .
Semua anak2 mak mengelilingi mak…
menatap wajah mak buat kali terakhir….
Semua orang kata mak seolah2 senyum aja…
Mak rasa tak….
masa tu kiter sentuh dahi mak….
kiter rasa sejukkkk sangat dahi makk…..
Kiter tak mampu nak cium mak…
kiter tak daya….
kiter tuliskan kalimah tauhid kat dahi mak dengan air mawar…
Airmata kiter tak boleh tahan….
Mak mesti ingat kan yang anak mak ni jadi imam solat jenazah untuk mak…
tapi kite suruh tok imam bacakan doa sebab kite sebak….

Jam 12 tengahari mak diusung keluar dari rumah….
Akak pula dah terkulai dlm pelukan makcik…
badan akak terasa panas…
makk…
anak mak yang seorang tu demam….

Mak tauu…
cuma akak sorang saja anak mak yang tak mengiringi mak ke tanah perkuburan.. .
Mak…..
Hari2 ku lalui tanpa kewujudan mak lagi…
Begitu terasa kehilangan mak…
boleh kata setiap malam selepas maghrib anak mak ini berendam airmata…
Dan sampai satu tahap….
masa tu malam jumaat selepas maghrib…
Selepas kiter baca yassin ngan kawan-kawan. ….
entah kenapa biler kat bilik kiter keluarkan gambar2 mak pastu apa lagi…
semakin kiter tenung terasa semakin sayu…
tangisan tak dapat dibendung…

Mak tauu…
kiter cuba bertahan…
memujuk diri sendiri tapi tak juga reda…
Kiter rasa nak telefon mak…..
nak cakap dengan mak….
anak mak yang ni dah tak betul kan ..?
Dan akhirnya dalam sedu sedan itu kiter telefon kampong…
Kiter cakap dengan kakak..kiter nangis lagi…
Puas la kakak memujuk kiter…
Akak kata…” tak baik laa nangis aje..doa lah untuk mak..”
Dan akhirnya akak juga nangis…..

Mak tau tak..
di saat itu kerinduan terasa menusuk sehingga ke hulu hati…
rasa nyilu sangat…
menusuk-nusuk sehingga terasa begitu sakit dalam dada ni….
Sampai sekarang bila kerinduan itu menjelma….
hanya sedekah al-fatihah kiter berikan…..

Mak….
cukup la sampai sini dulu….
kawan kiter dah ketuk pintu bilik tu….
kejap lagi kami nak pergi solat subuh kat masjid…
selalunya, kiter yang bawak mak naik motor kan ….
kali ni kiter jalan kaki dengan kawan pulak…
esok kiter ingat nak tulis surat kat ayah pula….
Mula2 kiter tak tau nak hantar mana surat nih…
pastu kawan kiter bgtau…
simpan je buat kenangan..
Kiter cuma tau alamat ni aje…
Takper yer mak…
kiter kasi orang lain baca…
Kiter stop dulu…
sebab kawan kiter dah lama tunggu tu…
akhir kata untuk mak,
I LOVE YOU SO MUCH
dan jutaan terima kasih kerana membesarkan kiter…
memberi seluruh kasih sayang dari kecil sampai masuk sekolah..
sampai masuk unibesiti….
sampai kiter boleh rase naik kapal terbang…
boleh rasa duduk kat negara orang…
sampai akhir hayat ini jasa mak tak akan mampu kiter balas..

Sekian terima kasih,
Yang Benar Anak mak yang dah tak degil

p/s:-surat ini berjaya ‘menyentuh’ banyak hati…selain mampu mengingatkan
jasa ibu kita di Malaysia ,
ia mampu menaikkan semangat kita utk terus berusaha
dalam lapangan masing2,dgn izin Allah s.w.t. InsyaAllah..

Masih Belum Terlambat , Sementara Masa masih Ada

Cakap berakar, Tunduk berisi…

Jika dikaji dan dilihat orang tua dahulunya tidak bercakap banyak. Kalau bercakap bernas dan berlapik. Isinya mendalam dan luas. Kalau anak muda kini gemar menyampuk , buat lawak bodoh hendak perhatian dan sering ikut nafsu tanpa berfikir secara bernas…Jika kita renung kembali nasihat datuk serta nenek dan ibubapa sering kali memarahi anak-anak mereka apabila menyampuk dan sepatutnya dengar dahulu sebelum ada ruang untuk bercakap… Dalam percakapan adat Melayu perlu berbicara dengan berhati agar yang mendengar tidak terguris dan yang didengar sedap telinga didengar… Tutur kata elok disusun dengan nada lemah lembut berbicar tetapi keras.. Contoh mudahnya adat merisik atau meminang, majlis rasmi dan bercakap dengan orang lebih tua.. Ia beradat dan ia Melayu… Sebagaimana dikatakan orang tua dahulu “ yang berilmu memelihara akan percakapannya” kerana itu orang tua berilmu dan berkedudukan disanjung tinggi kerana sikap mereka..

Kata orang tua jangan dilawan kerana mereka dahulu yang makan garam” mereka berkata berdasarkan pengalaman apa yang salah dan apa yang betul semua dirasai mereka.. Aku tersalah langkah dalam menilai erti kata ini.. Betul apa yang dikata mereka benar ada hikmahnya..

Dalam buku tulisan Tenas Effendy,( Ungkapan Tradisional Melayu Riau ) kata “periuk” dalam ungkapan periuk nasi bermakna kehidupan berumah tangga, berkeluarga dan bermasyarakat. “Pecah periuik nasi” bererti hancurnya rumah tangga, rosaknya keluarga dan pecah belah masyarakat..Kata “buruk” dalam ungkapan “Quran Buruk “ bermakna , barang yang sangat berharga tetapi sudaj tidak dapat digunakan namum harus dihormati.. Jasa dan pengorbanan harus kita kenang jangan pula jadi “kacang lupakan kulit”.. Kerana orang tua dahulu sanggup habis kudrat dan wang dalam mendidik anak bangsa menjadi orang berguna tidak mengharap balasan kerana niat yang betul.. Satu kisah kubuka seorang pendidik zaman selepas komunis sanggup mengambil anak-anak yang hidup daif dibawanya pulang disuruh orang rumah memandikan dan dibelinya baju diberinya makan dan dihantar pulang kerumah tanpa mendapat balasan dari apa yang dibuat kerana beliau puas dan tahu akan potensi yang ada pada anak-anak melayu bukan seorang dua sahaja… Si isteri tidak berkata apa-apa selain nasihat yang cukup syahdu dan manis kepada anak-anak ini… Itulah nilai pendidik masa dahulu cakap berakar, tunduk berisi…

Datuk nenek kita tahu apa yang baik dan buruk dan apa yang boleh diwariskan kepada anak cucu berdasarkan sikap dan bawaan diri cucu cicit mereka…

ShoutMix chat widget